לקוחות יקרים, למרות המצב הביטחוני אנו פתוחים כרגיל עקב היותו עסק חיוני. בהצלחה לכוחותינו!

איך מערכת המתלים ברכב עובדת?

מתלים ובולם זעזועים

המטרה העיקרית של מערכת המתלים היא להפחית את הרעידות והטלטולים בתא הנוסעים של הרכב, היא מפרידה בין המרכב לגלגלים וסופגת את המהמורות. למעשה, מדובר במכלול שהמצאתו קדמה להמצאת המכונית והוא פותח עוד בעידן הסוס והכרכרה. מעבר לכך שהמערכת הופכת את חוויית הנסיעה לנסבלת עבור הנהג והנוסעים היא גם ממלאת תפקיד חשוב בשיפור אחיזת הכביש של הגלגלים ובחלוקת העומס בין הגלגלים.

סוגי מתלים

בכל רכב יהיה מתלה קדמי ומתלה אחורי. מקובל לחלק מערכות מתלים לשתי קטגוריות עיקריות: מתלה קשיח ומתלה נפרד. במתלה קשיח שני הגלגלים ממוקמים על קורה אחת, כך ששינוי בגלגל אחד יוביל מיד שינוי בגלגל השני. למרות פשטותו למתלה הקשיח יש יתרונות בכך שהוא שומר על יציבות הגלגלים במקרה של רוח צד וגם שחיקת הגלגלים מאוזנת. המתלה הנפרד (שלאחרונה מאומץ יותר ויותר על ידי יצרני הרכב) מאפשר לכל גלגל קיום עצמאי.

קפיצים ובולמים

מערכת המתלים כוללת בנוסף למתלים עצמם גם קפיצים ובולמי זעזועים שיחד מייצרים את המכלול השלם שנהוג לכנות ‘מערכת המתלים ברכב’. הקפיצים מספקים את האלסטיות שנועדה לשיכוך הרעידות והטלטולים ואילו הבולמים מרסנים את הקפיצים ומאזנים את תנועת הרכב. המתלים, הקפיצים והבולמים מרכיבים את מכלול המערכת השלם שהוא תמיד משחק עדין של איזונים פיזיקליים שנועד לספק אחיזת כביש ונוחות ובאותה נשימה לא לייצר מאמץ מיותר לעבודת המנוע. כדאי לזכור שיש בעולם הרכב גם פיתוחי מתלים יותר מתקדמים כמו המתלה ההידרופנואמטי (המוכר מדגמי הסיטרואן) או המתלים האקטיביים שמצוידים בחיישנים ויחידת מעבד שמוציאה הוראות למערכת הידראולית שמגיבה בזמן אמת.

איך מזהים בעיה במתלים?

הסימן הכי בולט לכך שקיימת בעיה במערכת המתלים היא שהתחושה בתא הנהג הרבה יותר קופצנית משהייתה בעבר ושטלטולי הדרך מאוד נוכחים. סימנים נוספים הם קולות חריקה שעולים מכיוון המתלים וחוסר איזון בגובה בין שני צדי הרכב. כאשר סימנים אלו מופעים מומלץ לבקר ברכז השירות ולרדת לחקר העניין. לעיתים די בכיוון המתלים וכיוון גלגלים כדי לפתור הבעיה , לעיתים נדרש טיפול מורכב יותר שכולל החלפה של רכיבים כמו בולמים או קפיצים.

מאמרים נוספים

סליל כרית אוויר
בדיקת סליל כרית אוויר

סליל כרית אוויר הוא רכיב חשוב במערכת הבטיחות של הרכב. רכיב זה אחראי על פתיחת …

קרא עוד
כיול מחשב אוויר יונדאי טוסון
כיול מחשב כרית אוויר יונדאי טוסון

ישנה תקלה במחשב כרית אוויר היונדאי טוסון שלכם? חשוב שתקראו את המאמר הבא אודות התקלה …

קרא עוד
כיול מחשב כרית אוויר
כיול מחשב כרית אוויר קיה ספורטאז’

מחשב כרית אוויר (ACM) בקיה ספורטאז’ נוטה להשתבש, במקרים כאלה יש צורך לבצע כיול מקצועי …

קרא עוד

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן