מתלים לרכב

ישנה תקלה במתלים? הגעתם למקום הנכון. אנו בקארטרוניק מספקים שירות החלפת מתלים עבור כל סוגי היצרנים והדגמים במחירים שוברי שוק! ברשותנו מאגר ענק של מתלים הזמינים להחלפה מיידית, כך שאצלנו תיהנו משירות מקצועי ומהיר, כולל אחריות מקיפה.

בדיקת מתלים 2

מערכת המתלים ברכב

מערכת המתלים היא זו שמחברת בין גוף הרכב לגלגלים והופכת אותו ליחידה אחת. המתלים נועדו הן לאפשר חוויית נסיעה נוחה ופחות קופצנית והן להגדיל את החיכוך בין הכביש לגלגלים, מה שמייצר אחיזת כביש טובה ובטוחה יותר. כשאנחנו מדברים על ‘מתלים’ אנחנו לא מתכוונים לרכיב בודד אלא למערכת הכוללת מרכיבים שונים כמו בולמי זעזועים, תומכות וקפיצים ושמתפרסת לאורך היקף הרכב ומחוברת למכלולים אחרים ובהם המנוע, הסרנים והשלדה. מסיבה זו, בעיה במתלים נחשבת לרוב לבעיה מורכבת שעלות התיקון שלה גבוה יחסית. 

סכנה של שחיקה ועייפות חומר

כמו כל מערכת אחת ברכב גם מערכת המתלים עלולה לסבול מתקלות עקב רכיב פגום, שחיקה מתמשכת או תאונה. מערכת מתלים לא תקינה בעייתית בכמה מישורים. היא פוגעת ביעילות הרכב הן ברמת הביצועים והן בצריכת דלק מוגברת, אך יתרה מזו בשל הקשר ההדוק של המתלים לאחיזת הכביש של הרכב וליכולת ההיגוי שלו, לכן, מדובר בראש ובראשונה בעיה בטיחותית שמסכנת את שלומם של הנהג והנוסעים. בנוסף, בעיה במערכת המתלים פוגעת בנוחות הנסיעה של הנהג והיושבים האחרים ברכב. 

בעיקרון מרבית יצרני הרכב ממליצים להחליף רכיבים במערכת המתלים, כמו למשל בולמי זעזועים, בכל 80,000 -120,000 ק”מ. בפועל זה ישתנה בין דגם לדגם בהתאם לאיכות הבולמים המקוריים. בדגמים של יצרנים מסוימים תתגלה שחיקה ועייפות חומר משמעותית בבולמים, באזור ה-100,000, שתחייב את החלפתם; בעוד יש יצרנים שמקפידים על בולמים מאוד איכותיים שממלאים את תפקידם באמונה גם אחרי 300,000 ק”מ. 

איך יודעים אם יש בעיה במתלים?

כמו שהזכרנו, מצב המתלים משפיעה גם על תחושת הנסיעה של הנהג והנוסעים. לכן, אם פתאום נדמה לכם שהרכב קופץ יותר אחרי כניסה למהמורה, שכאשר אתם ‘לוקחים סיבוב’ המרגיש שהרכב ‘בורח’ ושהעצירות הרבה יותר קופצניות ממה שזכרתם, יתכן כי קיימת בעיה במתלים. אינדיקציה אפשרית נוספת היא שחיקה מוגברת של הצמיגים רק בצד אחד, שחיקה כזו מעידה על חוסר איזון שעשוי להעיד על בעיה במתלים. 

כאשר יש חשש לבעיה במתלים, יש כמה בדיקות פשוטות שכל נהג יכול לעשות. בשלב הראשון אפשר לבדוק את הבולמים ולבדוק אם אין עליהם שרידים שמנוניים. נוכחות שמן על הבולמים עשויה להעיד על נזילה שמחייבת טיפול. בדיקה נוספת שכל בעל רכב יכול לעשות, היא הרעדה של החלק הקדמי של הרכב במצב חניה. כאשר מערכת המתלים תקינה, ברגע שתפסיקו להרעיד את הרכב הרעידות יפסקו, במידה ומתלים כבר לא עושים את העבודה הרעידות ימשיכו מספר שניות גם אחרי שתפסיקו להרעיד את הרכב. בכל מקרה שיש חשד לבעיה במתלים מומלץ לגשת למרכז השירות בו יבצעו דיאגנוסטיקה מדויקת יותר ויזהו את מקור הבעיה.

תיקון והחלפה של מערכת המתלים

כאמור, כשאנחנו מדברים על ‘מתלים’ אנחנו מתכוונים לרכיבים שונים של מערכת אחת. עלות התיקון והמורכבות שלו תלויה במיקום הנזק והיקפו. פגיעה בבולמים שונה מאוד מבעיה בקפיצים או בתומכות וגוררת עלות שונה הן של החלפים והן של העבודה. במקרים מסוימים ניתן לתקן את הבעיה אבל פעמים רבות אין מנוס מהחלפת החלקים. עלות החלפים, היא גם אחד המשתנים העיקריים שיגדירו את עלות הטיפול. מאחר שכל יצרן משתמש במערכת מתלים שונה ומומלץ לא לחרוג מהוראות היצרן, ההבדלים בין עלות חלפי מתלים בדגם אחד לשני עשויים להיות משמעותיים.

זה המקום להזכיר פרט חשוב. האופן שבו בנויה מערכת המתלים מייצר סימטריה משני צידי הרכב. כלומר לכל חלק בצד ימין יהיה חולק תואם בצד שמאל. למה זה חשוב? ובכן, כאשר מרכיבים רכיבים במערכת המתלים מומלץ תמיד להחליף את הרכיבים בשני הצדדים ולא להתפתות לחסוך ולהחליף רק את הבולם או הקפיץ הפגום. חלקים תאומים במצב שחיקה שונה יקשו על איזון הרכב ועלולים לגרור שחיקה ותקלות נוספות.