מערכת ההיגוי היא אחת המרכות הקריטיות ברכב, כך שתחושה שההגה ‘חופשי’ או ‘משוחרר’ תוך נסיעה יכולה להיות חוויה מאוד לא נעימה עבור כל נהג. המשמעות של ‘הגה חופשי’ היא שאנחנו לא לחלוטין שולטים על ההיגוי וזה עניין מסוכן. כאשר ההגה חופשי או משוחרר הנהג חייב לתקן ללא הרף כדי לשמור על נתיב נסיעה ישר.
מהם הסימנים להגה משוחרר?
האינדיקציה הכי ברורה של הגה חופשי הוא שאם מרפים מהאחיזה ההגה (והרכב בעקבותיו) זז וסוטה מהנתיב. לעיתים קרובות ישמעו גם נקישות מכיוון ההגה במהלך הסיבוב שלו ולמרות שהוא משוחרר התנועה שלו לא תהיה חלקה. במהירות נסיעה גבוהות, לפעמים, יופיעו רעידות שלא היו שם קודם. כאשר אחד או יותר מהסימנים האלה מופיעים מומלץ לפנות למרכז השירות. אינדיקציות נוספות לבעיה של הגה משוחרר יכולות להיות שחיקה מוגברת ולא מאוזנת של הצמיגים ובמקרים קשים (לרוב אחרי הזנחה והתעלמות מסימנים מוקדמים אחרים) אפילו יציאה חלקית של ההגה מהמקום.
מה הגורמים להגה משוחרר / חופשי?
הסיבה הנפוצה להגה חופשי היא מגעים רופפים על ציר ההגה או חיבור רופף למסרק ההגה. זה המקום לציין שיש טיפוסים שונים של מערכות היגוי שניתן לחלק באופן גס ל-3 קטגוריות. לכל קטגוריה יש את בעיות ההיגוי שאופייניות לה.
איך מאבחנים את מקור הבעיה?
כדי להבין בדיוק מה מקור בעיית ה’הגה החופשי’, צריך לקחת אותו למרכז שירות ולתת לאיש מקצוע לבצע דיאגנוזה. לרוב הבדיקה תתחיל כאשר איש המקצוע יכנס לרכב ויעשה ‘בדיקה יבשה’, הוא יסובב את ההגה ולעיתים סוג התגובה של ההגה יעזור לו להבין מה מקור הבעיה. בהמשך הרכב יעלה על ליפט והמכונאי יבחן מקרוב את כל החיבורים במערכת ההיגוי. בדרך כלל בשלב הזה איש מקצוע מיומן יאבחן את מקור הבעיה, ויהיה ניתן לטפל בה באמצעות חיזור וכיוונון או החלפה של חלקים. בגמר התיקון חשוב לבצע כיוון פרונט ואיזון גלגלים ובמידה והצמיגים שחוקים באופן לא מאוזן מומלץ גם להצטייד בצמיגים חדשים שיאפשרו לכם לפתוח בפרק חדש של היגוי מושלם וחלק.